Egy komoly vidámpark:
tanpálya a ringen

Magyar közlekedési közhelyszótár: ingerült a stílus, sokszor
útszéli a hangnem, erôszakos az autósok többsége.
Nincs vezetési kultúránk. Ennél meglepôbb dolgot is állítanak
azonban a szakemberek és a versenyzôk: nem tudunk vezetni....
De hamarosan lesz hol megtanulnunk: Mogyoródon, az elsô
igazán színvonalas honi közlekedés-biztonsági pályán.

Gerhard Berger nevét viseli .majd az új vezetéstechni.kai centrum, amelyet július elsején adnak át a Hungaroringen. Az osztrákok kedvence, a közelmúltban még a Forma–1-ben pompázó pilóta valószínûleg maga tart bemutatót Közép-Európa legkorszerûbb autós tanpályáján, amelyet 330 millió forintos beruházással hoztak létre. A tulajdonos a Hungaroring Rt. és az Ostermann Formula–1 Kft. Nádasdi János, a vezetéstechnikai centrum igazgatója az utolsó simítások idején mutatta be a JÖVÕnek, mi mindent tud a látszólag egyszerû aszfaltburkolat.
Miért kell nekünk tanpálya? A hazai autósok nincsenek felkészülve a szokatlan vagy veszélyes közlekedési helyzetekre, olykor a legmeglepôbb és a legostobább manôverekkel reagálnak a váratlan szituációkra. A jogosítvány megszerzéséhez elôírt 24 órányi vezetés jószerivel csak arra elegendô, hogy megtanulják, melyik pedál mire való. Ezzel a technikai minimummal repesztenek aztán az újdonsült úrvezetôk. A tanpályán viszont szinte minden olyan közlekedési helyzet szimulálható, ami nehézséget okozhat az autósoknak: jeges és vizes útburkolat, hirtelen elôbukkanó akadály, váratlan megcsúszások; körök, kanyarok, kapaszkodók, 9 százalékos lejtô. Négy – különbözô néhézségi fokozatú – pálya épült. Csaknem minden szakaszon vizes lesz az út felülete, hol jobban, hol kevésbé; errôl esôztetô berendezések és vízelnyelôk gondoskodnak. A vízellátó rendszer zárt rendszerû . Szivattyúval kerengetik a hatalmas ciszternákban összegyûjtött, újra és újra megtisztított, visszaforgatott esôvizet. Mind a négy pályát behálózzák a rejtett csôvezetékek.
A tanfolyamon legelôször – még szárazon – a kikerülést és a fékezést gyakoroltatják a vezetôkkel (pontra fékezés, vész- és kézifékezés), azután jöhet a csúszós út. A pálya szélén fotocellás érzékelôk mérik a sebességet, ami maximum 50 km/h lehet. Aki ezt túllépi, kizárják az oktatásból. (Szigorú büntetés, az árakat tekintve: egy fél napos tanfolyam 9800 forintba, egy két napos 33 ezerbe kerül. A kettô között vannak még variációs lehetôségek...)
A pálya német és osztrák berendezései a csúcstechnikát képviselik. Számítógépes vezérléssel irányítják a útburkolat alól nagy nyomással feltörô vízfüggönyt. A vezetô egyedül ül a kocsiban, de nem kell pánikba esnie, ha hirtelen nem lát ki a saját szélvédôjén – az oktató rádión azonnal mondja, mi a teendô. Egy hidraulikus mozgatóberendezést rejtô útszakasz olykor megdobja az autót, másutt szinte vízpaplanon kell haladni. A jeges útszakaszt a speciális, méregdrága mûanyagburkolat imitálja, amelynek súrlódási tényezôje azonos a jégével. Télen a pálya fûthetô – mínusz 15 fokig nincs akadálya az oktatásnak.
Egy csoport 8-10 vezetôbôl áll, s a jelentkezôknek saját kocsival, jogosítvánnyal és felelôsségbiztosítással kell rendelkezniük. Nemcsak személygépkocsik, hanem teherautók és nyergesvontatók is használhatják a pályát, s az elsô idôre máris telt ház van. Nagy közlekedési, szállítási vállalatok kötöttek szerzôdést a vezetéstechnikai centrummal, ide küldik hivatásos sofôrjeiket. A BKV hegyi járatainak vezetôi és úgynevezett „elsôteles”sofôrjei, valamint a rendôrség járôrkocsijainak vezetôi is itt gyakorolják majd a biztonságos vezetést.