Magyar közlekedési közhelyszótár:
ingerült a stílus, sokszor
útszéli a hangnem, erôszakos az
autósok többsége.
Nincs vezetési kultúránk. Ennél
meglepôbb dolgot is állítanak
azonban a szakemberek és a versenyzôk:
nem tudunk vezetni....
De hamarosan lesz hol megtanulnunk: Mogyoródon,
az elsô
igazán színvonalas honi közlekedés-biztonsági
pályán.
Gerhard Berger nevét viseli .majd az új
vezetéstechni.kai centrum, amelyet július elsején
adnak át a Hungaroringen. Az osztrákok kedvence, a közelmúltban
még a Forma–1-ben pompázó pilóta valószínûleg
maga tart bemutatót Közép-Európa legkorszerûbb
autós tanpályáján, amelyet 330 millió
forintos beruházással hoztak létre. A tulajdonos a
Hungaroring Rt. és az Ostermann Formula–1 Kft. Nádasdi János,
a vezetéstechnikai centrum igazgatója az utolsó simítások
idején mutatta be a JÖVÕnek, mi mindent tud a látszólag
egyszerû aszfaltburkolat.
Miért kell nekünk tanpálya? A hazai
autósok nincsenek felkészülve a szokatlan vagy veszélyes
közlekedési helyzetekre, olykor a legmeglepôbb és
a legostobább manôverekkel reagálnak a váratlan
szituációkra. A jogosítvány megszerzéséhez
elôírt 24 órányi vezetés jószerivel
csak arra elegendô, hogy megtanulják, melyik pedál
mire való. Ezzel a technikai minimummal repesztenek aztán
az újdonsült úrvezetôk. A tanpályán
viszont szinte minden olyan közlekedési helyzet szimulálható,
ami nehézséget okozhat az autósoknak: jeges és
vizes útburkolat, hirtelen elôbukkanó akadály,
váratlan megcsúszások; körök, kanyarok,
kapaszkodók, 9 százalékos lejtô. Négy
– különbözô néhézségi fokozatú
– pálya épült. Csaknem minden szakaszon vizes lesz az
út felülete, hol jobban, hol kevésbé; errôl
esôztetô berendezések és vízelnyelôk
gondoskodnak. A vízellátó rendszer zárt rendszerû
. Szivattyúval kerengetik a hatalmas ciszternákban összegyûjtött,
újra és újra megtisztított, visszaforgatott
esôvizet. Mind a négy pályát behálózzák
a rejtett csôvezetékek.
A tanfolyamon legelôször – még szárazon
– a kikerülést és a fékezést gyakoroltatják
a vezetôkkel (pontra fékezés, vész- és
kézifékezés), azután jöhet a csúszós
út. A pálya szélén fotocellás érzékelôk
mérik a sebességet, ami maximum 50 km/h lehet. Aki ezt túllépi,
kizárják az oktatásból. (Szigorú büntetés,
az árakat tekintve: egy fél napos tanfolyam 9800 forintba,
egy két napos 33 ezerbe kerül. A kettô között
vannak még variációs lehetôségek...)
A pálya német és osztrák
berendezései a csúcstechnikát képviselik. Számítógépes
vezérléssel irányítják a útburkolat
alól nagy nyomással feltörô vízfüggönyt.
A vezetô egyedül ül a kocsiban, de nem kell pánikba
esnie, ha hirtelen nem lát ki a saját szélvédôjén
– az oktató rádión azonnal mondja, mi a teendô.
Egy hidraulikus mozgatóberendezést rejtô útszakasz
olykor megdobja az autót, másutt szinte vízpaplanon
kell haladni. A jeges útszakaszt a speciális, méregdrága
mûanyagburkolat imitálja, amelynek súrlódási
tényezôje azonos a jégével. Télen a pálya
fûthetô – mínusz 15 fokig nincs akadálya az oktatásnak.
Egy csoport 8-10 vezetôbôl áll, s
a jelentkezôknek saját kocsival, jogosítvánnyal
és felelôsségbiztosítással kell rendelkezniük.
Nemcsak személygépkocsik, hanem teherautók és
nyergesvontatók is használhatják a pályát,
s az elsô idôre máris telt ház van. Nagy közlekedési,
szállítási vállalatok kötöttek szerzôdést
a vezetéstechnikai centrummal, ide küldik hivatásos
sofôrjeiket. A BKV hegyi járatainak vezetôi és
úgynevezett „elsôteles”sofôrjei, valamint a rendôrség
járôrkocsijainak vezetôi is itt gyakorolják majd
a biztonságos vezetést.