Két hagyományos géposztály
létezik: az az elsô, a „normál” kategóriában
max, 1600 cm3, a másodikban 3500 cm3 lehet a motor ûrtartalma.
Egy jármû tömege általában 500 és
1000 kg között van. .Két éve a cross újabb
kategóriával gazdagodott: a karosszériás autókéval.
Ezek a kocsik gyári karosszériájúak, látszólag
semmiben sem különböznek a rallye-kocsiktól. Az alvázuk
teszi ôket crossautóvá. Egy hagyományos crossautó
ára újonnan 15-20 millió forint körül van,
és körülbelül három évig használható.
Egy-egy versenyen egyénileg és három
tagból álló csapatokkal is lehet nevezni. Az alsó
korhatár 16 év, de a 18 év alattiak maximum 1600-as
motorral felszerelt autóban indulhatnak. A pálya, amelynek
hossza általában 800-1000 méter, nehéz terepakadályokat,
sok emelkedôt rejt magában. 80 méternél hosszabb
egyenes szakaszt nem tartalmazhat, és épített úton
sem folyhat a küzdelem. A kocsik maximális sebessége
110 km/óra körüli. A versenyzôk legszívesebben
szemerkélô esôben hajtanak, mert ilyenkor nem megy tele
szemük-szájuk porral, a nehéz gépek sem csúsznak
meg az emelkedôkön. Ha a pálya túl száraz,
rendszerint fellocsolják az egészet. A kocsi „repülni”
is tud: a legújabb ugrató pályát Túrkevén
éppen most próbálják ki, itt akár 100
métert is a levegôben tehetnek meg a jármûvek,
miután egy „buckáról” elrugaszkodtak.
Az autocross magyarországi fénykora a 80-as
évek közepetáján volt. Pécelen 20-30 ezres
közönség elôtt rendezték meg az Európa-bajnoki
futamokat. Ez a helyszín azonban – és még három
hegyvidéki pálya – a környezetvédôkkel
folytatott csatározások áldozatául esett. Ma
egy autocross-versenyen az átlagos nézôszám
5-6000.