A kezdetek
Már a kôkorszak-beli emberelôdök
is festették magukat – a neandervölgyi ôsember például
arcára színes festéket kent, testét pedig tetoválta
– olvastuk egy kozmetikum-történeti tanulmányban. A
feltehetôleg kultikus, de egyúttal praktikus célú
barlangrajzokon az állatokat is színes festékkel jelölték
meg. Meglehet, az akkori férfiegyedeknek legalább olyan fontos
volt, hogy tetszést arassanak vaskosabb asszonyaiknál, mint
az ôs-asszonyembereknek, akik viszont vörös festékkel
mázolták be arcukat és testüket. (Kész
horror lehetett...)
A természeti népek ma is sok helyen alkalmaznak
ôsi testdíszítést: tetoválást,
testfestést. Ez többnyire a férfiasság szimbóluma,
hiszen a kezdetleges módszerekkel és higiéniával
szorgoskodó tetoválómesterek ôrült kínokat
okoznak a vállalkozó szellemû delikvenseknek.
Mai ismereteink szerint az egyiptomiak voltak az elsôk,
akik már kifinomult kozmetikumokat használtak. Menes fáraó
(i.e. 3200) sírjában töméntelen sok ékszeren
kívül illatos kenôcsök tégelyeit, szempillafestéket,
rúzst; hajgöndörítô csipeszeket, fésûket
és egyéb szépítôszereket- és eszközöket
találtak a régészek. A fáraó nemcsak
arcát, de körmét, haját is festette, és
a testápolást sem hanyagolta el – illatos kenôcsök,
balzsamok sorakoztak ébenfa-ládáiban. A elôkelô,
gazdag hölgyek éppilyen kozmetikumokkal éltek. A henna
használata (hajfestékként) is az egyiptomiakhoz fûzôdik.
A balzsamozás magasiskolája pedig ugyancsak a testápolási
kultúra meggyôzô bizonyéka, amit a mai orvostudomány
és vegyipar sem tud felülmúlni. Hasonlóan magas
színvonalú testápolásról árulkodnak
a Mezopotámiában, Perzsiában, és az Arab-öbölben
talált leletek. Babilonban a nôk a mellüket is „sminkelték”.
A görög kultúra legendás szépség-tisztelete
és testkultúrája jóval késôbb
alakult ki, de halvány nyomokban ôrizte az egyiptomi hatást.
A „koszmetikosz” is görög szó, jelentése: szépíteni,
ékesíteni. A görögök olajainak és kenôcseinek
alapanyaga rózsa, pézsma, citrom, bazsalikom, citrusolaj
volt. A nôk rúzzsal kenegették ajkaikat, és
imádtak társaságban fürdôzni.
A borotválkozás szokását
– sôt, egyéb, a férfiakat érintô szôrtelenítô
eljárásokat – Nagy Sándor makedón birodalma
idején kezdték alkalmazni a hadseregben, mert ízléstelennek
találták a túl sok szôrt. A legnagyobb fejlôdést
azonban a római császárság korában érték
el a kozmetikumok.
Illatosítás: ezt az eljárást
napjainkban szinte nem is alkalmazzák. A magas elôállítási
költségek miatt csúcspontját 1860-ban érte
el, amely Grasse-t (a parfümgyártás központja Franciaországban)
egycsapásra híressé tette. A legtörékenyebb
virágokat zsíros anyagra helyezzük, majd 24 óránként
megismételjük ezt a folyamatot, hogy végül hozzájussunk
a kitûnô illathoz (jázmin, ibolya, tubarózsa,
rózsa stb.).
Desztillálás: a bizánci kultúra
óta terjedt el. Az alapanyagok illatösszetevôibôl
párlatot nyerünk, majd a lombik kivezetô csövén
keresztül az ebbôl nyert olajat gyûjtôedényben
fogjuk fel. 5-6 tonna virágszirom szükséges ahhoz, hogy
1 kg illóolajat kapjunk (rózsa, levendula, patchouli, fahéj
stb.).
Vegyi kivonás: a XIX. század végén
felfedezett illékony oldószeres eljárás még
ma is modernnek számít. Ez abból áll, hogy
a virágokat és az illatos anyagokat oldószerben beáztatjuk,
majd a párologtatás után egy olyan sûrû
anyagot kapunk, amely – megszabadulva a nem oldódó zsíroktól
– a parfüm minôségi összetevôinek nélkülözhetetlen
alapja (mimóza, jázmin, rózsa stb.).
Az ár a kozmetikai ipar végtermékeinél
sok esetben nem függ attól, hogy milyen és mennyi alapanyagból
készítették azokat. Legkivált az egyszerû
szépítôszereknél és testápolási
cikkeknél kiáltó az ellentét a beltartalom
és az árcédula között.
Vegyük a legapróbb díszítô-kozmetikumot,
a rúzsot: pár grammnyi súlyú, alapanyagként
döntôen zsírszerû hordozóanyagokat és
színezékeket tartalmazó rudacska. A legdrágább
márkákat 4000 forint körüli áron lehet kapni.
A legfinomabb készítmény anyagának ára
sem lehet több, mint 100 forint, de ennél inkább olcsóbb.
Amit a vásárló megfizet, az ebben az esetben mindig
a márkanév, hiszen egy rúzs csomagolására
képtelenség néhány négyzetcentinél
nagyobb felületû díszdobozt, fémtokot, üveget
etc. felhasználni.
A szappan, az ôsi tisztálkodási kellék
összetétele: a hagyományos eljárással
készült „klasszikus” szappan alapanyaga 80 százalék
közönséges marhafaggyú, 20 százalék
kókuszzsír. A kergemarhakór-járványtól
azonban pánikba estek a vásárlók, s a piac
azonnal rákényszerítette a kozmetikai vegyiparra a
hagyományos alapanyag lecserélését. Szintetikus
és félig szintetikus szappanok már addig is készültek,
de ettôl kezdve gyártásuk megugrott. A marhafaggyú
pálmaolajjal helyettesíthetô, ami növényi
eredetû. A szintetikus szappanok jóval drágábbak.
Ami mellettük szól, az, hogy felületaktív anyagokat
tartalmaznak, amelyek kevésbé károsítják
a bôr természetes védôrétegét.
Az emberiség több évezredes higiéniai kultúráját
megtestesítô, természetes alapanyagú szappannál
egészségesebb és hatásosabb tisztálkodószert
azonban aligha találhat fel az utókor.
Bizonyára kevesen tudják, hogy létezik
a világon parfümmúzeum is.
Az 1849-ben alapított grasse-i Molinard Parfümgyárban
egy ingyenes gyárlátogatás során is betekintést
nyerhetünk a parfümgyártás különbözô
mozzanataiba. Láthatunk itt régi parfümös üveggyûjteményt
(Lalique, Baccarat), fényképeket, laboratóriumi eszközöket.
A múzeumi séta során egy XVI-XVII-XVIII.
századbeli bútorokkal díszített provánszi
termet is bemutatnak a látogatóknak.