A finnek mindig felszisszennek, ha el akar.nak venni tôlük
1-2 négyzetméternyi zöld.területet. Hevesebb sajtóvitát
nemigen láthatunk a finn újságokban annál,
mint amikor egy új építkezés készül,
és néhány fûszál, egy park sarka a tét.
A hetvenes években is így volt, amikor a finn parlament épületének
új szárnyát egy vénséges vén
fa miatt tervezték félköríves alaprajzúra.
A környezet adottságait, a természet
harmóniáját szinte vallásos tiszteletben tartó
finn építészet méltán szerzett világhírnevet
egyszerû, nemes formáival, természetes alapanyagaival,
a célszerûséget a szépséggel ötvözô
architektúrájával.
A századfordulón – a párizsi világkiállításon,
1900-ban – figyelt fel elôször a világ a finnek építészetére,
amelyet akkor a nemzeti romantika jegyében fogant, historizáló
épületek fémjeleztek. A világkiállítás
finn pavilonjának óriási nemzetközi sikere volt,
s tervezôinek (H. Gesellius, A. Lindgrén, E. Saarinen) ekkor
indult el szédítô pályafutása. Ma Finnország-szerte
megtaláljuk a híres trió épületeit, de
még hazánk építészetében is nyomot
hagyott stílusuk.
Az új fejezetet a modern építészet
jelentette. Már a század húszas éveiben – amikor
a klasszicizmus volt az uralkodó stílus – elindult, s teret
is kapott az a generáció, amelyik a konstruktivizmus, a funkcionalizmus
jegyében alkotott. Kedvelt anyagaik az üveg, a beton; épületeikben
a struktúra a leghangsúlyosabb; formáik a lehetô
legegyszerûbbek, tereik tágasak, áttekinthetôek,
s az épületek kiképzése a külsô és
belsô terek összhangján, a berendezés célszerûségén
alapul. A 30-as évektôl alkotó finn modernista építésznemzedék
a betonimádat mellett azért nagyon jól bánt
az elôdök által ismert és használt anyagokkal
is, leginkább a fával. S ez még akkor is így
van, ha tudjuk: az 50-60-as években a finn építészetnek
is megvoltak a maga „öszvérei”: randa lakótelepek stb.
Mégis e generáció érdeme, hogy az európai
nagy stílusáramlatokat hozzászelídítették
a nemzeti hagyományokhoz, megtartva az architektúra nemesen
egyszerû formáit és anyagait is. (S ez nemcsak az architektúrára,
hanem az iparmûvészetre is igaz.) A finn építészetet
a mai napig ez a minden újat befogadó–beolvasztó,
de a sajátos nemzeti vonásokat fel nem adó attitûd
jellemzi. Ez sikerének, elismertségének – és
szépségének – titka.
***
Alvar Aalto a legismertebb, legeredetibb finn építész. Születésének 100. évfordulójáról a közelmúltban konferenciával és kiállítással emlékeztek meg a Mûegyetemen. Aalto legismertebb épülete, a hófehér márványlapokkal burkolt Finlandia-ház az enyhülés szimbólumává vált: itt írták alá az európai biztonság és együttmûködés okmányát, s ezután kezdtek el szakadni a vasfüggönyök, dôlni a (berlini) falak.
–ts