Szerepkörei: az Operaház közkedvelt tenoristája s mint ilyen, persze, hôsszerelmes, cselszövô, nagyúr, mikor mi; azután a rajzi tanszék docense, tanár, tervezô építészmérnök.
(SZIN)CSÁK József .ezúttal az egyetem
dísztermében ad nekünk órát. Nem a rajz-
és formaismeret rejtelmeibe vezeti be tanítványait
és népes hallgatóságát (Szincsák
tanár úr), hanem iderak nekünk egy kicsit az operapódiumokon
megszokott, bravúros alakításai közül (Csák
mûvész úr). Kalaf áriája megrengeti odalent
az aula oszlopait, és megrendíti a publikum szívét.
A Mûegyetemi Kulturális Napok rendezvénysorozatának
záróakkordjait az ô szép tenorján halljuk
a gálakoncerten. Tizennégy évvel ezelôtt kezdôdött
a viharos új karrier, amihez mûvésznév is dukált.
Akkor hívták meg Szincsák tanár urat az Operaház
magánénekesének, mûegyetemi adjunktus létére.
Ekként meséli:
Akkor már hat éve tanultam énekelni
Hoór Tempis Erzsébetnél és Neményi Lilinél,
a kiváló tanárnál és fantasztikus mûvésznél.
Ez nekem akkor játék, hobby volt csupán, semmi több.
Hallott valamit rólam Mihály András, az Operaház
akkori igazgatója, és behívatott próbát
énekelni. Elzengtem ott két számot neki, mire így
szólt: Tanár úr, azonnal hagyja ott a Mûegyetemet!
Kicsit hápogtam, aztán mondom neki: mi van akkor ha két
év múlva kiderül, hogy tehetségtelen vagyok,
nem vagyok fejlôdôképes, öreg vagyok és
rossz a karosszériám... Mert ha az Operaházba szerzôdöm,
akkor felégetek magam mögött minden hidat. Nincs visszaút.
Végül abban maradtunk, hogy félállásban
operaénekes leszek, havi 2000 forint fizetésért.
És kilöktek a színpadra. Elôször,
hogy szokjam a hámot, egy egész pici szerepet kaptam a
lámpagyújtogató voltam Puccini Manon Lescaut címû
operájában , de egy hónap múlva már
Riccardo szerepét egy fôszerepet! próbáltam
az Álarcosbálban, közben ott csetlettem-botlottam a
próbateremben, a helyzetgyakorlatokon, hogy megtanuljam a színpadi
mozgást. Fél év múlva bemutató, siker.
Ezt a szerepet egyébként vagy hatvan-hetvenszer elénekeltem
késôbb, a világ sok operaszínpadán. Egyszóval,
a siker gyorsan jött, alig ébredtem fel, és ott álltam
a rivaldafényben, hunyorogva. És sorjáztak a fôszerepek...
Ne vadítson, tanár úr, ez úgy
hangzik, mint a régi, szirupos filmek karriertörténetei.
Meseautó, élet, habostorta, ilyesmi; a csóró
egyetemi adjunktus beoson az operatörténelembe. A közönség
persze ezt akkor is habzsolta..
Na jó, azért nem egészen így
kell felfogni. Az igaz, hogy tanultam énekelni a munkám mellett.
Ugyanakkor azonban meg sem fordult a fejemben, hogy ekkorát váltsak.
Nem én találtam meg a pályát a pálya
talált meg engem. Mindig is szerettem a tanítást,
és gyakorló építészként is remekül
elvoltam: sokat terveztem, ráadásul volt egy kis magánirodám,
ami elég jól ment. De hogy valami fogalmat alkosson magának
a változásról, azt azért hozzáteszem:
mint építész és egyetemi oktató, két
ízben voltam külföldön kiküldetésben.
Mit gondol, hol? Hát egyszer három napig Pozsonyban, egyszer
viszont 10 napig Ljubljanában. Függöny. Operaénekesként
pedig jártam Chilében, Hongkongban, Izraelben, Spanyolországban,
Németországban, Dániában. Nemcsak fölléptem,
hanem mesterkurzusokat is tartottam. Legutóbb Kubában, Dominikában...
Elég, könyörüljön, tanár
úr!
... De muszáj még elmondanom, hogy Monte
Carlóban, Cannes-ban és San Remóban is énekeltem.
Csak azért muszáj, mert az utóbbi helyen abban a szálában
léptem fel, ahol a híres táncdalfesztiválok
szoktak lenni lenyûgözô élmény volt.
Ez a kettôs szerelem, kettôs pálya
már egy életre szól? Nem különös nagy
teher ez?
Talán igen. Olvastam valaha Elizabeth
Schwarzkopf egy elgondolkodtató nyilatkozatát a mûvészi
létrôl, amit mélységesen igaznak érzek.
Az újságírónô megkérdezte tôle:
Mondja, mûvésznô, hogyan lehetséges az, hogy
maga ilyen sokáig és ilyen töretlenül a pálya
csúcsán van?. Amire Schwarzkopf válasza a következô
volt: Ezen a pályán az embert annyi attrocitás éri...
De egyre mindig vigyázni kell: sohasem szabad megsértôdni.
Én ezt betartottam, elvemmé vált. Tudja, miért?
Mert a mûvész sokkal szenzibilisebb, sokkal sérülékenyebb.
Jobban ki van téve mindenféle megpróbáltatásnak:
pszichésnek és fizikainak egyaránt. Ugyanakkor azonban
ezen a pályán létszükséglet, hogy megôrizzük
a lelki nyugalmunkat. Ha én megsértôdöm valakire,
akkor ezt a terhet magamban hordozom, nem tudok szabadulni tôle.
Lehet, hogy az illetô nem is tud róla én viszont
rágódom rajta, szenvedek.
A pályára, mondhatni, könnyen bekerülhet
egy tehetséges ember, de az igazi nehézség az, hogy
meg is kell ott maradni. Egyrészt borzasztóan szorgalmasnak
kell lenni, minden nap több órát kell ezzel a munkával
foglalkozni Nemcsak gyakorlást jelent ez én például
azonosulok a szerepemmel, s ez is nagy erôfeszítést
és koncentrációt igényel. Ha én este
Bánk bánt éneklek, akkor egész nap Bánk
vagyok: reggel úgy ébredek, mint a nagyúr, és
már a macskámat is úgy irányítom otthon.
Még egy fontos dolgot megtanított nekem az operaénekesi
pálya: kívülrôl látni magamat. Hihetetlenül
fontos ez az egészséges önértékeléshez,
mert könnyen eltájolhatja magát az ember.
Ez eddig mind-mind a mûvészrôl szól,
mert Ön elôször mutatkozik be a Mûegyetemen, ahol
csak tanítani szokott. Van valami láthatatlan kapocs a
két hivatás között?
ts