Mókus az időkerékben
Már-már belenyugodott az építésztársadalom a Nemzeti Színházról hozott hatalmi
döntésbe, amikor a múlt héten újfent elhangzott egy blöff-ízű bejelentés. Az iszapbirkózás
tehát folytatódik.
Nem tudni, komolyan gondolta-e a Nemzeti kormánybiztosa, Schwajda György azt
az elhamarkodott sajtótájékoztatót, ahol a szakma megint kapott két nagy fricskát.
1.: nem lesz tervpályázat. 2.: A kijelölt építészek egyike – a szcenikai berendezések
és a színpadtér tervezője – egy nem túl ismert orosz építész, bizonyos Popov
úr lesz, másikuk pedig – Siklós Mária vezető építésztervező – eleddig inkább
színházépületek rekonstrukciójában, nameg Schwajda úr lakásának igényes megtervezésében
jeleskedett. A városligeti helyszínről közelebbit nem tudtunk meg. (Jó a taktika:
ki kell fárasztani a mókusokat, hadd fussanak csak körbe-körbe az időkerékben.
Ez az ezredvégi nagy látványosság úgyis ott gurul majd az új színház körül...)
Lapzártakor még teljes gőzzel folytak a tárgyalások, ülésezett a két kamara.
Igyekeztek elérni, hogy nyilvános tervpályázat alapján döntsön a kormánybiztos,
s ezt az ajánlásukat Várhegyi Attila, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának
politikai államtitkára támogatta. A tárca minisztere, Hámori József sokáig nem
volt hajlandó nyilatkozni a színház ügyéről, de ma már ő is a pályázatot támogatja.
A helyzet pillanatonként változik, de Schwajda mindeddig nem engedett. Az általunk
egy időpillanatban összegyűjtött vélemények a szakma keresztmetszetét reprezentáló
műegyetemi vezető oktatóktól származnak.
Építészkari tanszékvezetők
véleménye
Patonai Dénes professzor, az Építőmérnöki Kar magasépítési tanszékének
vezetője, a Magyar Építőművészek Szövetségének elnöke:
Nemzeti Színház ügyével két testület is foglalkozik most: a Magyar Építész
Kamara és a Budapesti Építész Kamara. Joguk és munkaköri kötelességük, hogy
minden előírást betartassanak az építészekkel, de az építésekben, beruházásokban
érdekeltekkel is. Az állam által finanszírozott beruházások a közbeszerzési
törvény hatálya alá tartoznak. Ugyanakkor nemcsak jogi, hanem erkölcsi kérdés
az, hogy nem pusztán a törvény betűjét kell betartani, hanem egyúttal a szellemét
is – ilyen nagy horderejű, az egész nemzetet érintő és foglalkoztató kérdésekben
különösen. Számomra a Nemzeti-ügy legújabb fordulójában az a furcsa, hogy
az állampolgároktól megkövetelt jogkövető magatartást mintha tehernek érezné
magára nézve a kormány felhatalmazott embere a határidő nyomása miatt.
A Magyar Építőművészek Szövetségének elsődleges feladata a tervpályázatok
lebonyolítása, a pályaművek kiválasztása, a szakmai bírálatok, a zsűrizés,
amit kidolgozott munkarend szerint, demokratikus módon végez. Nem állíthatom,
hogy a megbízott tervező nem képes a feladatot elvégezni, de ennek bizonyítéka
a többi tervezővel való megmérettetés során kell, hogy kiderüljön. A Magyar
Építőművészek Szövetsége csak a pályázat kiírását tartja elfogadhatónak. A
megrendelőnek joga van arra, hogy meghívásos pályázatot rendezzen, de egyenlő
esélyekkel kell indulniuk a tervezőknek. Reménykedem benne, hogy a tárgyalások
során közelednek az álláspontok, meghallgatják a szakma képviselőinek véleményét,
és a törvény szellemében fogant döntést hoznak a politikusok a Nemzeti Színház
ügyében.
Szoboszlai Mihály tanszékvezető docens,építészeti ábrázolás tanszék:
Fáj ugyan, amikor a szakma feje felett átnyúl egy-egy döntéshozó (akár a kereskedelmi
érdek, akár a politika motiválja az ilyesmit), de sajnos, be kell látni, hogy
a gazdasági és a társadalmi környezet megváltozott, a jelenkori folyamatokhoz
pedig alkalmazkodnunk kell. A megrendelő, a mecénás fizet, és már régen nem
tisztán építészeti szempontok alapján dől el, milyen legyen egy épület – és
az is egyre kevésbé, hogy ki építse fel. Emiatt nem tudom egyértelműen elítélni
a mostani döntést, mégha fájlalom is. A politika éppúgy megjelenik a megrendelő
szerepkörében, mint az a tőkés, aki egy üzletközpontot felépíttet. Ma jó építészt
könynyebb találni, mint jó megrendelőt – olyat, aki nemcsak fizetni tud, hanem
igényli is a kiváló szakember közreműködését, s elfogadja véleményét. Hibás
szakmai döntések ellen tiltakozni lehet és kell is, de ha nem törekszünk párbeszédre
és józan érdek-érvényesítésre, akkor az épületek megépülnek nélkülünk, magyar
építészek nélkül. Az ilyen „kényszerhelyzetek” erkölcsi hatása (hosszú és
rövid távon egyaránt) meglehetősen káros. Mit lát majd maga előtt követendő
példaként az építészek új generációja? De az is igaz, hogy a szakmánkban működő
alkotóknak is meg kell tanulniuk párbeszédet folytatni a politikával, a társadalommal,
a megrendelővel, mert ez – a jelek szerint – nem jól működik. A megrendelő
és a tervező közötti „bizalmi” viszony csak az egymással szót értők között
jöhet létre.
Istvánfi Gyula tanszékvezető egyetemi professzor, építészettörténeti és
műemléki tanszék
A Nemzeti Színház története mindvégig politikai kérdés volt. Az új helyszínt,
a Városligetet én magam már eleinte is alkalmasabbnak tartottam az építkezésre,
mint a belvárost, elsősorban a tágasabb környezet miatt és forgalomtechnikai
megfontolásból. Nem szeretek a szakmai kérdések politikai hátterével foglalkozni.
A legutóbbi bejelentésben azonban én is nagyon furcsának találtam, hogy egy
orosz szakembert akarnak megbízni a színpadtechnikai tervezéssel. Magyarországon
minden olyan építészeti ( gépészeti, informatikai stb.) szakterületnek megvannak
az elsőrendű szakértői, ami egy Nemzeti Színház építéséhez kellhet. Jó volna
tehát, ha magyar alkotók kaphatnák meg ezeket a feladatokat, a szakma egyetértésével.
Lázár Antal DLA professzor, neves tervező, az ipari és mezőgazdasági épülettervezési
tanszék vezetője, aki az előző Nemzeti Színház-pályázaton második helyezést
ért el tervével:
A Nemzeti Színház elmúlt száz évében sok olyan esemény történt, ami miatt
végül is nem épült fel a magyar színjátszás „igazi” otthona. Nagyon eltérő
események voltak ezek, azonban volt egy közös jellemzőjük: akik a színházzal
foglalkoztak, igyekeztek mindig a legjobb építészeti megoldást keresni, tervpályázatok
segítségével. Így volt ez a századelőn, de a 60-as és a 80-as években is,
sőt, a legutóbbi pályázat esetében is. A mostani az első eset, hogy – általam
teljesen érthetetlen okból – nem ez történt. Demokráciában élünk, és ez azt
jelenti, hogy be kell tartani a közös játékszabályokat – még akkor is, ha
a demokrácia időigényes dolog. Nem lehet arra hivatkozni, hogy szorít az idő,
és emiatt szakmai egyetértés nélkül „kinevezni” a tervezőket. Azt pedig végképp
nem értem, hogy az általam nem ismert orosz tervező, Popov úr hogyan került
a képbe – ez már szinte cinizmusra utal a döntéshozók részéről.
Mindenképpen nyilvános, országos pályázaton kell eldőlnie, ki legyen a tervező,
és a nemzet színházát a magyar építészek legjobb pályázatai közül kell kiválasztania
egy független szakmai testületnek. A mai magyar építészetnek is megvannak
a Bartókjai és Kodályai, akikre 100-150 év múlva büszkén emlékezik majd az
utókor, mint nagy zeneszerzőinkre. Ha a Nemzetit – akár részben – külföldi
tervezőre bíznánk, az éppúgy hatna ma, mintha a múlt században Kölcsey Himnuszának
megzenésítését külföldi zeneszerzőtől akarták volna megrendelni. A következő
napokban sokminden történik majd a Nemzeti Színház körül, én pedig szilárdan
bízom abban, hogy végül győz a demokrácia.
–ts
Copyright © 2000
A Jövő Mérnöke Alapítvány. Minden jog fenntartva.
"A Jövő Mérnöke" a Budapesti Műszaki Egyetem egyetlen hivatalos lapja.
Főoldal / webmaster