Az első félév
a legizgalmasabb. Egyfajta kultúrsokk: ekkor dől el, hogy a szófogadóan magoló
középiskolásból lesz-e EGYETEMI POLGÁR. Van, aki jól viseli ezt a sokkot, van,
aki nem. Van, aki örül, hogy végre nem írják elő , mit csináljon a nap minden
órájában, van, aki képtelen „összerakni magát”, és kiszalad alóla az idő. Most
lett volna szükségük leginkább a felnőttek, (a tapasztalt felsőbbévesek) segítségére.
Vajon megkapták-e ezt a segítséget? Vagy csak az egyes hallgatók után járó „fejpénz”
a fontos, s mögötte az ember már másodlagos?
Gólyák az első vizsga- időszak után
A
vizsgaidőszak felüdülés...
„Az építészkaron a legnehezebb a szorgalmi időszak volt” – mondják az építészek.
„Az 5-6 órás alvások, a szinte naponta leadandó feladatok, a ZH-k nagyon lefárasztják
az embert. Ezek után a vizsgaidőszak valóságos felüdülés. Persze, csak ha eljut
odáig az ember. A vizsgaidőszakban akkor kelünk, akkor fekszünk, amikor akarunk,
és lényegében ugyanazt kell tudni, mint a szorgalmi időszakban, csak egy kicsit
elmélyültebben.” „Nagyon nehéz idegileg megbirkózni ezzel a sok teherrel, a
kreditrendszer hátrányaival” – vélekedik R. Eszter. – „Hiszen mi van akkor,
ha egy tárgyat többször is felvesz az ember és mégsem tudja teljesíteni? Eltelik
egy-két év, a szülők fizetik a kiadásokat, és kiderül, hogy a diák nem is ide
való. Sokan jutnak erre a sorsra: majdnem háromszázan kezdtünk, és jó, ha kilencvenen
fogunk végezni. S mivel az építészet szubjektív dolog, nem biztos, hogy a tehetségtelenek
esnek majd ki. De az egyetem jól jár, mert addig is kap pénzt a diákok után.”
„A középiskolához képest óriási változás az egyetem” – teszi hozzá H. Balázs
az építőkarról. – „A legrosszabb az, hogy mindent magamnak kell csinálnom: a
dékániban és a tanszékeken nem nagyon törődnek a hallgatókkal, persze ez érthető
is a hatalmas létszámok miatt. A legnehezebb dolog az órarendem összeállítása
volt, ami kb. ötödszörre sikerült. A kreditrendszer miatt főként a keresztféléves
órák beillesztése okozott zavart. Bezzeg a gimiben ilyet nem kellett csinálni!”
M. Martin az információáramlás hiányosságait tartja a legnagyobb gondnak: „A
diákoknak az első héten sokkal több információt kellett volna kapniuk az egyetemi,
kari és tanszéki rendszer felépítéséről. A regisztrációs hét erre nem alkalmas.
Jó ötletnek tartanám, ha a másodévesek beszélnének az elsőéveseknek tapasztalataikról,
a nehézségekről, a vizsgákról.“
„Meglepett a gimi utáni szintkülönbség” – meséli S. József a közlekkarról. –
„Nehezen szoktam meg, hogy estig bent kell ülni az egyetemen és utána még otthon
tanulni. Ez a félév „rémálom” volt: semmit sem találtam, semmit sem tudtam,
itt nem rágták a szánkba, hogy mit, mikor és hogyan kell csinálni. A félév úgy
telt el, hogy semmire sem jutott idő, amit eddig szerettem. Hívtak a haverok,
és én mindig nemet mondtam. Az első matekzéhá után felmerült bennem a kérdés:
vajon mit keresek én itt? Aztán elmentem a régi matek-tanáromhoz, és az szépen
gatyába rázott. Sikerült a félévem és a vizsgám is.” N. Dániel is meglepődött
egy kicsit, amikor elindult a félév: „Az egyetemről olyan kép élt bennem, hogy
lazán bejárogat az ember, a vizsgaidőszakban tanul egy kicsit, és minden délutánja
szabad. Ehhez képest minden nap este ötig itt ültem és utána kezdtem neki tanulni.
Ezután a vizsgák már nem okoztak nagy meglepetést. Sok időt elvett az adminisztrációs
ügyintézés: a „nagy szabadság”, az önálló tantárgy-választás, a kreditrendszer
még a vizsgaidőszakból is elvett 2-3 napot.”
Az „elátkozott” Neptun
Régen beírta az ember az indexbe a tárgyakat, szépen, gyöngybetűkkel, egy papírlapon
jelentkezett a vizsgákra, és a dolog el volt intézve. Mára mindez egy kissé
bonyolultabbá vált. A modern technika korában meg kell birkózni a technika ördögével
is. Az egyetem számítógépes rendszerével, a Neptunnal folytatott küzdelemben
szinte minden elsőéves alulmaradt. Nem is csoda, hiszen a „szakavatott” adminisztrátorok
is úgy félnek tőle, mint a tűztől. H. András informatikus hallgató szerint a
Neptun iszonyatosan lassú, s mint a szép lányok többsége, szinte megközelíthetetlen.
Többnyire csak este kilenc után, vagy hajnali kettőkor „áll szóba” a szerencsétlen
elsőévessel, és mindig akkor fagy le, amikor a legnagyobb szükség lenne rá.
T. Marcell az építőkarról egy kicsit erősebben fogalmaz: „Nem tudom, ki volt
az, aki a Neptunt kitalálta, de párszázan már biztosan elküldték melegebb vidékekre.
Kezdődik azzal, hogy a számítógépek előtt kilométeres sorok állnak. Ha végre
bejutsz a gép elé, órákig kell várni, amíg sikerül belépni a rendszerbe. Ha
végre bejutottál, húsz perced van, hogy felvegyél minden tárgyat. Kérdem én:
ki tud ennyi idő alatt elintézni mindent?”
A diákok közül sokan sérelmezik, hogy a Neptun nem tesz lehetővé „türelmi időt”,
pedig sokszor csak a félév kezdete után derül ki, hogy hogyan is funkcionál
a hevenyészve összeállított órarend. Egy kis rugalmassággal még korrigálhatók
lennének a dolgok, de az egyes dékáni hivatalokban ettől mereven elzárkóznak.
Kényelemből, „nevelési szándékból”, vagy egyszerűen „csak”. Mintha nem is ők
lennének a hallgatókért, hanem megfordítva.
Emberséges és „szivatós” vizsgáztatók
Ilyenkor, az elején, nagyon kellene egy kis biztatás, jóindulat. „Kedvencem
az a vizsgáztató volt, aki bejött a matek-eredményhirdetésre, ránkvigyorgott,
mint apa a hülye gyerekeire, majd kedvesen közölte: »Két jó hírem van. Az első:
a dolgozatoknak már a háromnegyedét kijavítottam. A második: elégséges még nincs.«
– meséli egy építészhallgató. – Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy a tragikus
eredmények láttán leszállították a kettes szintet, így sikerült átmennem. Akkor
meg miért volt jó ez az egész? Egyébként sem matematikusok akarunk lenni, hanem
építészek.” Legendák keringenek arról, hogyan akarja némely tanár „megszivatni”
a diákokat. Egy neves professzor utolsó „mentő” kérdése például általában az,
hogy páros vagy páratlan számú villanykörte van-e a teremben. Ha a delikvens
eltalálja, kihúz egy körtét a zsebéből, és az illető máris röpül, mint a réti
sas. Ehhez a tanárhoz villanykörtével a zsebben célszerű vizsgázni menni – figyelmeztetnek
a felsőbbévesek. – Akkor a vizsgázónak birtokában van az „adu ász”. A diákok
nehezen viselik, ha úgy érzik, mindenáron meg akarják buktatni őket. „Ha valaki
a vizsgaidőszak elején megnézi a Neptunban a következő félév matek-létszámait,
láthatja, hogy eleve 150 főben vannak maximálva” – mondja V. Richárd az építőkarról.
– „Ez egyértelműen mutatja, hogy 200 ember eleve bukásra van ítélve. De némelyik
tanár már a félév során mindent megtesz azért, hogy magyarázataiból senki se
értsen egy kukkot sem. Az ilyen tanár a legjobb belépő a keresztfélévhez. Persze,
van másik véglet is. A legjobb eredmények közgazdaságtanból születtek. Nem utolsósorban
azért, mert a vizsga alatt egyetlen ember ügyelt a kétszáz fős teremben. Ez
korlátlan lehetőségeket kínál a diákoknak, akár vizsga nélkül is be lehet írni
a jegyet.”
Az elsőévesek szinte egyöntetűen állítják, hogy a vizsgák során rengeteg függ
a vizsgáztató tanár jóindulatától. Attól is, hogy éppen jó vagy rossz napja
van az illetőnek. Volt úgy, hogy ugyanaz a tanárnő az egyik napon húszból tizenhét
vizsgázót buktatott meg , máskor egyet sem. Nehéz elhinni, hogy az egyik napon
csupa hülye, a másikon csupa zseni vizsgázik. Az is furcsa, hogy valaki jól
megcsinálja a félévét, négyesre megírja az írásbelijét, aztán meghúzzák a szóbelin.
Az sem fair, ha valaki kihúz egy tételt, kidolgozza, és amikor elkezdené, a
vizsgáztató tanár egy másikat ad neki, mert az a téma valamiért nem szimpatikus
számára. „Nagyon megnehezíti a vizsgázást, hogy roszszak a jegyzetek, vagy egyáltalán
nincsenek” – állítja B. Katalin építészhallgató. – „Az is előfordult, hogy sem
az előadáson, sem a jegyzetben nem szerepelt a vizsgatéma, de ez lazán elkerülte
a vizsgáztató figyelmét. A tanárok az előadások során azt hiszik, hogy csupa
analfabéta ül a padokban, a vizsgákon viszont csupa Nobel-díjas zsenit szeretnének
viszontlátni.”
Vannak persze pozitív példák is. Az emberséges vizsgáztató arra törekszik, hogy
kihozza a diákból, ami benne van, és nem arra, hogy megfélemlítse. B. Krisztina
építészhallgató például azt meséli, hogy őt kifejezetten bátorította a tanára,
jöjjön el vizsgázni, mert a félévi négyesnél jobban tudja az anyagot. Olyan
is volt, hogy a tanszékvezető jóindulatából külön időpontban is tehetett pótvizsgát
egy diák, s így összejött a szükséges kreditpont.
És van olyan vélemény is, hogy nem kell annyit „sírni”, a tanárokat okolni,
ha valami nem sikerül. Tanulni kell, és akkor senkit sem lehet „megszivatni.”
Lehet, hogy ebben is van valami?
Bonifert Mária